>Missie & Visie
Missie
Wij willen het hergebruik in Limburg doen toenemen en hiermee een aantal maatschappelijke problemen het hoofd bieden: de toenemende afvalberg, de wegwerpmaatschappij, mensen die uit de boot vallen in het normaal economisch circuit (NEC), de toenemende globalisering en de armoedeproblematiek. We zetten volop in op (lokale) samenwerkingen en partnerships en creëren lokale, sociale tewerkstelling voor kansengroepen.
Visie
We willen hergebruik doen toenemen. Dit is de belangrijkste leidraad en focus in onze organisatie. We willen de burger nóg bewuster maken van het nut van duurzamer consumentengedrag. We willen de afvalberg verkleinen door het stimuleren van hergebruik en het verhogen van recyclage.
We willen een goede werkgever zijn. We willen de persoonlijke groei en ontwikkeling van onze medewerkers bevorderen, als impuls voor participatie tot de maatschappij. Daarom zijn we bewust een sociale organisatie met een vlakke structuur, binnen een innovatief arbeidskader van zelfsturing, samenwerking en werk als sociale factor. We zijn met andere woorden samen aan het werk.
We willen armoede bestrijden. We geven mensen de kans om via (sociale) tewerkstelling hun financiële onafhankelijkheid te verhogen. We richten ons op mensen die moeilijk hun weg vinden naar de reguliere arbeidsmarkt, mensen die uit de boot vallen of mensen die in het NEC (Normaal Economisch Circuit) niet aan de bak kunnen. Daarnaast bieden we (her)gebruiksgoederen aan en maken we deze betaalbaar voor iedereen. Zo willen we ook mensen met lage inkomens de mogelijkheid geven om hun levenskwaliteit te verbeteren.
We willen ons lokaal verankeren. We willen een goed evenwicht creëren in het spanningsveld tussen ‘lokale verankering’ en ‘voldoende schaalgrootte’, waarbij we streven naar aanwezigheid in de lokale gemeenschappen. Op die manier kunnen we beter inspelen op lokale noden en behoeften en behouden we lokale experimenteerruimte en innovatiekracht als kenmerk van onze organisatie.
We willen samenwerken. We zijn er van overtuigd dat schaalvergroting nodig is om onze lokale doelen beter te bereiken. We evolueren naar een groter, maar wendbaar en veerkrachtig geheel. We schuiven eenheid van beleid en eenheid van leiding als belangrijke voorwaarden naar voor. Dit wilt zeggen dat alle acties bewust en coherent worden gestoeld op de missie en visie van onze organisatie. Dit betekent ook dat we zoveel mogelijk samenwerken met actoren die relevant zijn in het speelveld of die gelijklopende ambities hebben. De verschillende actoren kunnen Kringwinkels zijn, maar ook andere organisaties die mee hun schouders onder onze doelen willen zetten.
We willen de organisatie goed besturen. Als organisatie zijn we slagkrachtig en hebben we rendabiliteit om deze doelstellingen te bereiken. In het kader van good governance en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) willen we via onze Raad van Bestuur de vooropgestelde waarden en ethische codes in het beleid verankeren en bewaken. Een open en transparante communicatie over het beleid en de strategische keuzes is daar onlosmakelijk mee verbonden.
Duurzame ontwikkelingsdoelstellingen
De VN omschreef 17 universele duurzame ontwikkelingsdoelstellingen die gelden voor alle landen ter wereld. Deze doelstellingen zijn met elkaar verbonden en kunnen herleid worden tot 5 clusters, de 5 P’s van duurzame ontwikkeling: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership.
De doelstellingen richten zich op overheden, bedrijven, universiteiten en wetenschappelijke instellingen, verenigingen en organisaties, maar ook op burgers, waar ook ter wereld. Dit betekent dat ze ook voor Reset een interessant kader bieden om onze missie, visie, strategie en waarden in uit te werken.
We gaan er van uit dat de strategische keuzes allen in functie staan van missie en visie en dus rechtstreeks of onrechtstreeks hun invloed uitoefenen op de resultaten op dat vlak. We kiezen daarom om doelstellingen en indicatoren te bepalen per werkterrein. Op die manier komen we tot minstens één globale doelstelling per strategisch werkterrein. De doelstellingen kunnen verder worden opgevolgd aan de hand van een aantal indicatoren gelinkt aan de kerncijfers. Het hanteren van deze globale, strategische doelen geeft richting en houvast aan de organisatie en haar medewerkers. Het laat een stukje zien waar we naar toe willen op middellange termijn.
Het zit in het DNA van onze organisatie om te werken aan elk van de 5 P’s van duurzame ontwikkeling: People, Planet, Prosperity, Peace en Partnership. In 2018 kozen we reeds om actief in te zetten op de door de VN omschreven universele duurzame ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s). Natuurlijk kunnen we niet met alles tegelijk bezig zijn. Daarom selecteerden we 6 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, deze worden rechtstreeks gekoppeld aan onze missie en visie.
De mate van focus die we aan deze doelstellingen geven, wordt gevisualiseerd door de grootte van de icoontjes. De prioriteit gaat uit naar ‘Verantwoorde consumptie en productie’, het hergebruik dus. De andere SDG’s zijn zeker zo belangrijk en worden gerealiseerd in functie van ‘bewust gedrag dat levenslang & circulair gebruik van producten en grondstoffen centraal stelt’.